jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Visioner

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Visioner Empty Visioner 2008-11-10, 21:00

henrik



I detta forum diskuterar vi vad som är möjligt och omöjligt utan att döma ut någonting.

Vad är det vi vill?

Är en fråga som bör besvaras för att vi skall kunna svara på hur mycket mark som behövs, hur vi skall gå tillväga, hur man drar vattenledningar och hur man egentligen producerar mat.


Min vision är ett större kollektiv, där vi, så gott det går, äger tillsammans, odlar tillsammans, och kort sagt håller varandras ryggar. Jag tror att det är väldigt viktigt att vi vet vad vi vill göra. Jag är själv intresserad utav djurhållning, och har börjat plugga lite om får och höns. Jag tycker att det är viktigt att allt är ekologiskt hållbart, och att vi även försöker värna om vissa traditioner som faktiskt inte är idiotiska.

Iochmed att jag är från västkusten, har jag inriktat mig på roslagsfår. Det är en gammal ras som har klarat sig ifrån riktad avel, och som har en hel del vilt beteende kvar, de kräver därför inte heller särskilt mycket uppmärksamhet, men de kommer behöva mat, salt vatten, värme och plats, en hel del plats faktist. Om det i framtiden skall gå att vara helt självförsörjande, så kommer vi behöva odla på ganska stor yta. skall man kunna äta bröd behövs mjöl, exempelvis vetemjöl, vete och andra sädesslag kommer behövas till en hel del annat med. skall man föda djur behövs hö och halm/annat foder. Jag är klart intresserad och sugen att ta på mig en hel del utav detta.

Vad har andra för idéer och planer/drömmar/visioner?

2Visioner Empty Visioner 2008-11-11, 02:07

modulation



Att veta vad det är man strävar efter är viktigt.. Själv är jag också intresserad utav ett större kollektiv " By "
Och vill vara så självförsörjande " med de p som bor i kollektivet / byn som det bara går när det gäller värme,vatten,el,mat mm.

Jag har själv väldigt lite erfarenhet när det gäller djurhållning och ekologiskt boende men är sjukt peppad på att suga åt mig så mycket information och kunskap som det bara går inom dessa områden. Grymt att du är sugen på djurhållning! Jag tänkte försöka titta närmare på vatten och el till att börja med.



Senast ändrad av modulation den 2008-11-11, 14:38, ändrad totalt 2 gånger

3Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-11, 03:41

henrik



jo, jag har varit sjukt pepp ett tag jag med, har mått jävligt kass utav stan ett tag nu, och känner verkligen att jag behöver en förändring om jag skall kunna må bra i livet.
helst hoppas jag ju att man tillsammans kan skapa småföretagsamhet och låta olika människor producera olika saker, liksom, det finns massor av folk som är sjukt intresserade utav hantverk, folk som vill utforska äldre hantverksmetoder och känniskor som faktiskt hade älskat att få göra sitt eget vin.
min förhoppning är ju helt klart att människorna som väljer att byta livsstil såpass radikalt även är villiga att verkligen delamed sig och respektera att vissa orkar mer, andra orkar mindre men man delar broderligt liksom, och att man självklart klarar sig utan yttre myndigheter som exempelvis polisen, precis som att man skall klara sig utan el, vatten och avloppssystem.
tekniska lösningar som el, vatten och avlopp är jävligt viktiga att lösa, ifall man vill sköta allt själv är det ju hemskt viktigt att vi verkligen vet hur allt fungerar, och hur man skall göra för att bygga vet vi ju redan är lösbara, iochmed att vi vet att andra redan har gjort det. Vi borde dock verkligen försöka tareda på alla regler som skall följas för att få saker godkända, alla tillstånd osv. vi skulle ju helt klart behöva skicka ut mail till Svenska komuner och kolla upp med vad de har att säga. Och egentligen borde man ju kunna tänka att ju mindre folk i kommunen destu bättre, det är ju viktigt i val avläga att det faktist är möjligt att expandera, då kan man ju på så sätt loka fler att joina, och på så sätt bygga upp ett eget vettigt samhälle från grunden. Annat käckt är ju att hitta ställen med vattendrag/sjöar/berghällar/skog och helt enkelt så varierat område som möjligt. och ju mer plats desto bättre, ifall vi vill kunna föda så många som möjligt så varierat som möjligt.
Jag har inte någon vidare erfarenhet, men jag har läst oerhört mycket och kollat runt och funderat på detta med jordskeppssamhälle i några månader nu, och jag tycker bara att man kan få idéen att växa mer och mer ju mer man tänker på det. alla problem går egentligen att lösa.

4Visioner Empty Visioner : 2008-11-11, 14:42

modulation



En vision är att "Arvid" besöker forumet..

5Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-11, 15:30

meffo



jordskepp i sig är visserligen en nästan obeskrivligt stor och meningsfull vision i sig, som även öppnar hur många möjligheter som helst till aktiviteter i anslutning till byggandet och tänkandet.

men arvid har också en vision. eller massor av visioner faktiskt. den första är givetvis en extremt omfattande odling av hampa. ^_^

sedan kan vi använda industrihampa till saker som papper, olja (plast!), tyg, kläder, mat osv.

denna gröda har fler goda egenskaper än jag kan räkna till, vilket skulle bevisas. t.ex. finns ingen anledning att använda varesig gödning eller bekämpningsmedel, vilket är mer än man kan säga om de flesta andra växter som kan odlas kommersiellt.

6Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-11, 17:32

henrik



Även jag måste säga att arvid är en helt fantastisk och underbart vacker vision.
lite som en lagligt packad bong.

7Visioner Empty Re : Visioner 2008-11-11, 17:35

modulation



Haha, underbart =)

8Visioner Empty visioner 2008-11-12, 20:07

erkiperki



Detta blir mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista! Jävligt bra initiativ at starta detta forum, vem än det nu var.

Min vision är att vara med att bygga upp ett nytt samhälle, helst beläget ute på landet, nära skog och sjö. Jag håller med arvid om att jorskepp är bra oavsett bakomliggande plan, men jag tror vi alla delar inställningen att detta betyder mycket mer än att bara byta elleverantör och hus.

Tanken lockar oss, och får vår fantasi att göra piruetter. Detta är något bra, vi måste drömma oss bort. För det vi vill skapa är något nytt och mer hållbart. Inte bara för oss själva, utan för jordens framtida välmående. Vi vill, med hjälp av den teknik som existerar, skapa ett nytt sätt att leva. Att så gott det går, leva bortom kaptialismens fasansfulla maskineri och vår nuvarande civilisations begränsade och destrukutiva mentala strukur.

Mycket av mina personliga mål ligger just i detta, att ställa sig utanför samhället, för att se det med klara ögon. Utforska de mentala möjligheterna som öppnar sig så fort man ställer sig utanför vårt samhälle. För det sjuka, är inte vår civilisation i sig själv, utan de mentala kläder som dess innevånare bär. Därav ser jag jordkeppen som det enda som kan ta oss torra över dom stormiga haven.

Jag erkänner värdet av att försöka öppna upp byn så mycket som möjligt, bjuda in folk, ha festivaler, fester, föreläsningar, kreativa grupper..you name it. Möjligheterna är oändliga. Det är viktigt att inte isolera totalt från resten av samhället, det viktiga är att sprida budskapet, visa att man kan leva på andra sätt. Därför är jag personligen lite tveksam till odlandet av droger. Onödigt och det kommer mest troligt att dra på sig dålig publicitet. Det är min personliga åsikt, jag vet inte om ni delar den men.

Nå, jag ska utveckla mina tankar mer framöver. Denna hemsida skulle ju kunna utvecklas i takt med att byn växer fram.
peace

9Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-12, 21:48

henrik



Jag tycker absolut inte heller att "vi" skall odla droger. Droger är olagligt och onyttigt. Jag tycker inte heller att "vi" skall odla brysselkål, för brysselkål är äckligt och jag gillar inte att äta brysselkål. Det finns dock folk som älskar brysselkål, och om någon vill ha lite brysselkål i fönstret hemma och vill äta lite brysselkål ibland när ingen som tar anstöt utav denna nyttiga, men ack så hatade växt, är med, så tänker inte jag hindra denna. Vill man äta brysselkål så får man göra det, jag tycker verkligen inte att man skall satsa på någon storskalig brysselkålsodling, för många tar illa vid sig, och jag gillar verkligen inte idén att sälja brysselkål, men var och en bestämmer själv vad den stoppar i sin sallad.

Industrihampa kan dock ingen vettig människa ta illa vid sig för att det odlas, för industrihampa är bara nyttigt, smart och bra.

Peace!

10Visioner Empty mm 2008-11-12, 22:51

erkiperki



Jo, en fet industrihampa odling vore inte helt fel. Användbart som fan!

Jag ska åka och hälsa på jonas nångång framöver, någon som vill haka på?

11Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-13, 00:31

henrik



absolut!

hade vart ett jävligt nyttigt studiebesök.
(jonas är alltså en karl som bygger/byggt jordskepp)

12Visioner Empty Sv: Visioner 2008-11-15, 22:42

meffo



självklart är jag inte i första hand intresserad av att odla eller framställa droger, även om det kunde ha varit meningsfullt med olika typer av örter och naturläkemedel. jag vill främst odla industrihampa och vete. bli bonde helt enkelt. min vision är att kunna leva av och med naturen, i ett fungerande symbios.

för mig handlar det mycket om att kunna stå uppepå mitt eget tak som jag själv designat och konstruerat på mitt eget hus som är anpassat precis så som jag vill ha det och blicka ut över fälten där våra odlingar förser oss och bara andas in känslan av att vi tillsammans skapat någonting som är vackert, hållbart, intelligent, medvetet, oberoende och energieffektivt.

att kunna lämna konsumtionssamhället helt bakom sig och istället stå för sin egen försörjning, att tillsammans med likasinnade bygga någonting som man med gott samvete och stolthet kan leva med långt in i framtiden.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet