jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Både delade och egna odlingar

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Både delade och egna odlingar Empty Både delade och egna odlingar 2008-12-20, 20:13

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:20, ändrad totalt 1 gång

henrik



Vi har snackat mycket om odling, ( jag, arvid, gustav )
och vill odla ganska storskaligt, målet är ju totalt självförsörjande, på alla sätt. Jag vill personligen inte jobba en dag till för någon annan, efter att jag byggt mitt hem.
att odla tillsammans och hjälpa varandra ser jag som en självklarhet, både för att en grupp klarar mer än vad individerna klarar var för sig, och för att det är trevligare. =)
Jag tycker att det är viktigt att bygga på vettiga värdegrunder, och att sammarbeta för allas bästa är ju faktiskt ganska vettigt. ( sålänge jag får mest. hahaha)


odlingskurser och dylikt är helt klart intressant.

meffo



oj, den kursen vill jag gå!

och givetvis får vi hjälpas åt att odla på stor skala, något sådant finns ingen som kan göra själv. förhoppningsvis kommer det inte ens att finnas någon anledning att ha några egna saker alls, men alla måste ha möjligheter att odla vad de vill och göra vad de vill med skörden. jag vill ha så många och stora växthus som möjligt!

därför är glas en annan stor och intressant fråga. hade varit bra att kunna tillverka själv, så man slipper betala för eller stjäla och transportera.

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:20, ändrad totalt 1 gång

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:24, ändrad totalt 1 gång

meffo



Jonas skrev:
meffo skrev:
därför är glas en annan stor och intressant fråga. hade varit bra att kunna tillverka själv, så man slipper betala för eller stjäla och transportera.

Kan du utveckla det där?
Om du menar fönster så går det att få i stort sett gratis. Det har jag kollat upp lite.
De flesta hyresföretag byter fönster emellanåt och då kan man lätt vara där och fråga om man kan få ta dem. Det blir ju en kostnad att frakta bort och en kostnad att slänga. Är man då där och säger att man kan ta dem så gör man dem en tjänst också.
Sen har jag en polare som kan få tag på 50 fönster om året i ca. 2-3 år framöver, för kanske 2000:- per 50 fönster. Billigare än så blir det inte (om man inte gör enligt det andra alternativet ). Där kan man också vara på och få en bra lösning på problemet.
Angående dricksglas så kan man använda träkoppar, eller så kan man bara använda de man redan har.

whoa, visste inte att man kunde få tag på rutor så billigt. skönt att höra där. jag är fortfarande intresserad av att tillverka eget glas av sand, i och för sig, bara för att det hade varit ball.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet