jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

bildäcken

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1bildäcken Empty bildäcken 2008-12-20, 11:27

erkiperki



Är det någon som vet huruvida bildäcken på något sätt släpper ut skadliga ämnen/kemikalier i den närliggande naturen? Jag pratade med en vän som är biolog och hon var rätt säker på att bildäck släpper ut ämnen i naturen. Inte i någon stor omfattning såklart, men ändå.
Jordskeppen är en enorm öppning för en framtida symbiotisk relation mellan mänsklig teknik och naturen, men förhoppningsvis kommer tekniken att utvecklas ännu mer, att man hittar nya förfiningar allt eftersom.

2bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-20, 19:17

henrik



Vad jag förstått, (är dock inte helt säker)
så släpper bildäcken ut vissa gifter och ångor, som kan vara skadliga för människan, och lukta lite illa.
Det är dock i väldigt små mängder, och när däcken är inmurade och det finns en vettig dränering undertill, så bryts de ner så långsamt att det inte är ett verkligt problem på något sätt.
Att använda bildäck är ju egentligen för att de är billiga, eller gratis, enkla att bygga med, funktionsdugliga, och, man har egentligen inget annat vettigt att göra med dem. Gifterna som släpps ut kommer släppas ut i vilket fall liksom, nu använder man dem konstruktivt, och de gör ju hemskt mycket mindre skada som byggstenar i hus än som skräp i skogen.

Det man kan veta säkert är ju att bildäck i skogen ligger kvar sedan bildäck började användas överhuvudtaget, så nedbrytningen är ju inte snabb. och det tar ännu längre tid utan kontakt med syre, vatten etc. så i praktiken är nog inte gifter något som helst problem varken för naturen eller varelserna som lever i den.

3bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-20, 19:59

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:19, ändrad totalt 1 gång

4bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-20, 20:22

meffo



oerhört intressant, jag har jobbat med platonmatta tidigare (spika upp runt grunden på en vanlig villa). att bygga i dalarna kräver det, eller något liknande. gör vi det någon annan stans där det inte är så blött och kallt kan konstruktionen se ut på ett annat sätt. men egentligen ville jag bara liksom i förbifarten nämna att jag (vi) absolut måste träffas. jonas alltså, så att vi kan diskutera och utbyta tankar och idéer.

kanske en morgonkaffe utan stress någon gång då? vackert...

5bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-20, 20:54

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:19, ändrad totalt 2 gånger

6bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-20, 20:55

Gäst


Gäst

Visst kan vi ses.
Drar dock till Oslo för att jobba ihop KAPITAL tills vi ska dra igång bygget i vår. Så innan dess blir svårt, och efter dess blir det nog svårt också, om ni inte vill komma hit förstås (vilket ni är mer än välkomna till att göra), eftersom vi kommer sätta igång och tokbygga till våren/sommaren...

7bildäcken Empty Sv: bildäcken 2008-12-21, 14:32

erkiperki



det låter bra jonas!

ja, det blir helt klart att ta med sig anteckningsblock när man är där uppe. kanske videokamera?! hehe.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet