jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Egenskaper för markläget vi söker

5 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

Admin


Admin

Vi vill ju först och främst ha så varierad natur som möjligt kan jag tänka mig för att senare kunna uppfylla alla planer (vilka kommer vi snart fram till). De som jag uppfattat hittills är att vi vill ha någon form av eget samhälle, alltså en egen infrastruktur.

Detta kräver ju sin yta kan man tänka sig, dessutom kommer ju inte alla vilja bygga sina earthships som radhus utan är ute efter lite privacy iaf. Jag är ju eremit t.ex.

Åkermark, skog, och sjö är ju egenskaper som kommer att behövas då man vill ha någon typ av självförsörjande jordbruk. Sen kräver ju ett earthship i sig att man utnyttjar jordvärmen till uppvärmning av huset så att värmen inomhus behålls, då krävs förmodligen lite höjdskillnader för att undvika för mycket maskinarbete. Rent vatten samlas ju upp från berg om inte annat.

Jag är även intresserad av vågkraftverk ( http://sv.wikipedia.org/wiki/vågkraftverk ) som energialternativ då det är mer konstant källa än både sol och vindkraft som är beroende av att det just blåser eller lyser. Då krävs istället att man ligger nära havet, vilket också är fördelaktigt på många andra sätt kan jag tänka mig då just nya samhällen historiskt uppstår där det finns hav (t.ex. Stockholm, Göteborg, Malmö).
Om inte annat är det rätt fult med både vind och solkrafts anläggningar samt kräver extra tillstånd bara för att få byggas.

http://jordskepp.nu

meffo



det här är den största fråga som vi i ett så tidigt stadium som möjligt måste lösa. allt som står ovan spelar in när vi skall välja en plats - och fler saker dessutom.

för att försöka se det ur ett annat perspektiv än vilka egenskaper den omkringliggande naturen behöver skulle det även vara intressant att kasta ut frågan om var (alltså geografiskt, globalt) vi skulle kunna tänka oss att bygga. det verkar som att vi lite i tysthet har kommit överens om att sverige är den självklara platsen, men om man tänker på det skulle vi antagligen få det extremt mycket lättare på flera plan om vi istället kunde tänka oss att göra det i t.ex. spanien. om inte annat har de ett bättre klimat, vilket helt klart underlättar när vi skall bygga hus som håller sig varma under vintern, vill undvika fukt som tränger sig in osv. här i sverige är det förhållandevis blött och kallt, vilket bland annat innebär att vi skulle behöva gräva ordentlig dränering runt alla hus, att vi inte kan odla lika mycket olika saker lika fort och en massa andra saker. spanien har dessutom färre lagar, regler och bestämmelser, mindre byråkrati, fler hippies som bor i byar (lol), överlag lägre priser osv.

saker som vi absolut kommer att behöva på vår mark är: ett vattenflöde/en sjö och/eller rejält med berg, odlingsbar mark, kuperad terräng (kullar), och en väg så att man kan ta sig dit och därifrån.

skog hade också varit fördelaktigt, men är inte absolut nödvändigt, precis som närhet till havet. dessutom vill i alla fall jag gärna se att vi väljer en plats som har ett varmt klimat, eftersom jag gillar solljus, men mest för att det hade varit mäktigt att kunna odla industrihampa och skörda den kanske tre-fyra gånger om året.

tål att tänkas på och reflektera över, skänk oss era tankar, hur kortfattade och oseriösa de än må vara.

henrik



Jag ser absolut fördelarna med att lämna landet, men jag måste säga att jag faktiskt älskar Sverige. Jag vill bli gammal i Sverige, helt enkelt. Jag hade kunnat tänka mig att starta ett projekt utomlands, men jag hade varit tvungen att flytta därifrån. Jag vill att mina barn föds i jordskepp i Sverige. Töntigt, men så är det.

Jag älskar Västkusten och södra Sverige, men jag är ärligt talat redo att när som helst flytta och satsa varsomhelst i Sverige, där vi är välkomna, och där vi ser potential för en lycklig framtid.

Vatten hade vart hemskt trevligt, inget är så avslappnande som sjöar, hav, vattendrag, bäckar. Jag vill leva någonstans där man kan älska och vårda sin miljö, och det går egentligen över hela Sverige. Vi borde dock bli mer kunniga på lokala priser, val av plats bör ju även vägas utav övrig verksamhet i området. I närheten utav en flummig folkhögskola, eller där det odlas mycket ekologiskt. Eller där vi helt enkelt känner att vi hade velat sprida lite vettigare idéer? kanske centrala Stockholm? ^^
Jordsskeppsidén komme tekniskt att gå¨att förverkliga överallt. Det ställer egentligen väldigt lite krav på naturen.

Det jag tycker att vi bör fokusera på är

Hur mycket vi får för pengarna/pris

Läge i förhållande till annan verksamhet, andra orter, kommunikationer, etc.

Potential för eventuell företagsamhet.

henrik



ouf, ja. det märks verkligen att allt detta tål att tänkas på och analyseras. jag tycker absolut vi måste dra upp till dalarna och undersöka, eller kolla om det finns några andra som byggt och se hur de gått för dem i det klimatet.

annars verkar danmark som ett mer eller mindre perfekt alternativ, med tanke på en massa saker som följer. det ligger nära sverige, är ganska likt på flera sätt, det finns massor av intresse och kunskap kring de ämnen som är centrala för hela vårat projekt, som alternativa ekologiska sätt att bygga på, olding, alternativ energi, it, infrastruktur, pölse, personlig frihet, schysst flum, kultur, design. för övrigt har de ett bättre klimat och mer porös berggrund osv. helt klart extremt fördelaktigt på alla sätt och vis. fult språk, iofs., men heta brudar. om inte annat borde jag lätt kunna skörda hampa 3, kanske 4 gånger om året istället för 2 som det hade blivit i typ värmland. dessutom är det närmare till resten av kontinenten europa än sverige är - och jag antar att folk fortfarande kommer att vilja åka till holland, tyskland, spanien eller vad som helst. de har även betydligt chillare regler än vi har här, lägre skatter, bättre ekonomi med lättare att få tillstånd att bygga, ha festivaler, starta olika typer av verksamheter osv. vi flyttar till danmark helt enkelt. det är hur bra som helst. måste kolla hur de återvinner däck och sånt där också bara... O_o

/meffo

Aursari



Min tanke är att sverige är väldigt exenplariskt för jordskeppen, där damark står på en väldigt osäker mark(det är ju bara sand och gyttga).. 60 till 70 meter över havsnivån, måste tänka på polsmältningen. ocg när man väll har börjat någonstans finns det ingen anledning att inte bygga mer jordskepp på andra ställen. ju mer kontakter till nätverket ju mer bredade vyer blir det. så jag skulle sikta på mitt i lande nära någon kulle berg... småland till exempel eller lite längre norrut. där kan man hitta lantbruksmark och skog på 10-20 hektar under miljonen.... tål att tänkas på.

erkiperki



Jag själv inställd på sverige, men öppen för alla möjligheter som finns. Det kanske är ren lathet, men projektet blir så mycket större och bökigare om man ska flytta utomlands.
Personligen är jag mer peppad på norra sverige än södra. Dalarna är väl rätt perfekt hu?

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:30, ändrad totalt 1 gång

henrik



hur många är ni som är på detta projekt redan nu?

meffo



jag står fortfarande öppen för alla möjligtheter. att göra det mer er i dalarna är helt klart ett extremt bra alternativ.

jag vill dock fortfarande helst bygga någonstans där det är ett betydligt varmare klimat än mellersta/norra sverige, just för att jag vill kunna odla så mycket som möjligt, kunna skörda industrihampa så många gånger per år som möjligt osv., men även av rena bekvämlighetssjäl. det är skönare när det är varmare, helt enkelt. mindre att oroa sig för i fråga om konstruktion för uppvärmning etc.

och det blir knappast meckigare att göra det utomlands än i sverige heller, snarare betydligt enklare på de flesta ställen, inte bara i fråga om regler, utan även att man kan bygga friare och inte lika noggrannt i andra klimat.

Gäst


Gäst

Alla mina inlägg försvinner härifrån nu.



Senast ändrad av Jonas den 2009-01-03, 15:31, ändrad totalt 1 gång

meffo



sant så sant, även om jag absolut inte ser språk som meck, särskilt med tanke på hur många bra vänner från andra länder har jag efter att ha bott i london. dessutom är det ett av mina livsmål att själv lära mig så många språk som möjligt. spanien hade varit hur bra som helst. i så fall ser jag snarare svenska myndigheter, regler och bestämmelser som en jävla massa meck i jämförelse med hur det är på andra ställen i världen. annars är jag jävligt sugen på att bygga jordskepp på månen, hähä.

annars får vi se hur det går med klimatet. det är mycket möjligt att det inte förändras märkbart på 100 år eller mer, även om de flesta är överens om att medeltemperaturen på jorden sakta stiger. blir det stormigare är danmark en klart sämre idé, det skulle tillsammans med andra delar av västra europa kunna tänkas sjunka nästan helt under havsytan inom 50 år, men det finns ingen som vet.

det är en extremt hög prioritet att få en plats där naturen har en viss skönhet också, skog hade varit trevligt, kust, fält, kullar, kanske en sjö eller vad som helst också. varför inte ett berg?

jag gillar också snö väldigt mycket, men egentligen hade jag hellre sett att vi byggde någonstans där temperaturen inte går under 5 grader ens under vinterhalvåret. då slipper man slösa för mycket energi på ordentliga kläder, om inte annat. hade varit koolt att kunna skörda sin hampa typ 4 gånger om året också. jag är liksom inte nöjd med att det växer, jag vill att det skall växa snabbt också.

erkiperki



personligen så är jag till 100% inställd på dalarna, av flera olika skäl. dels att allt pappersjobb redan är gjort och marken är köpt. detta är för mig en väldigt stor fördel eftersom jag hatar pappersjobb och all kontakt med myndigheter som i många fall saknar både ögon och öron. visst skulle även jag tycka att södra spanien, holland, eller något annat vore fett, men vägen att man måste vandra för att förverkliga sådana planer är oändligt mycket längre än vägen till dalarna. närheten till vänner och bekanta är inte att underskatta heller, vi måste inse att om detta ska bli bra så behöver vi all hjälp vi kan få.
i sverige kan man vara rätt lugn, för man vet att folk kommer att hjälpa en med byggandet osv.
jag tror helt enkelt att man gör klokast i att bygga i sverige, men det verkar ju som att alla är rätt överens om detta.

inte att förglömma, dalarna har stor och vacker natur.

jag har, tillskillnad från de flesta andra, inte ens en liten tanke om hur mitt hus ska se ut eller konstrueras. det enda jag vet är att huset nångång ska byggas. kanske får jag en glimt av ett potentiellt hus i sommar när vi bygger.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet