jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Sambyggnad/strukturerad verksamhet.

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

henrik



Jag och Arvid har privat ofta diskuterat om hur vi kan strukturera upp verksamheter, och på så sätt ofta talat om hur vi skulle kunna utnyttja plats, och miljö för att kunna utveckla jordbruksverksamhet, osv.

Vi har även talat en del med vår vän Therese, som förmodligen kommer dyka upp i forumet senare.

Min tanke har länge varit att på något sätt öppna en resturang/kaffe, den drömmen har genom åren ofta ändrat form, och tills ganska nyligen har planen varit Vegankafé alternativt ecoturismcenter ute i skogen.
När jag mer har lutat mot idén med jordskepp, så har jag även funderat på resturangverksamhet, och på så sätt på hur man kan koppla samman människors verksamhet.

Jag tycker att det hade vart intressant om vi kunde enas om att bygga/köpa ett större, gemensamt växhus, mer i stil med en "handelsträdgårn", dvs, ett skitstort växthus.
Jag tror själv att det hade varit ett roligt och förhållandevis enkelt sätt, att nå ut till folk, och tjäna pengar.
Då vi kommer odla mycket själva, enligt jordskeppskonstruktionen inomhus, och för att lyckas bli självförsörjande, så kommer vi behöva odla en mängd olika växter. Man hade på så sätt kunnat driva växter i det större gemensamma växthuset, dvs, sätta ex 1000 tomatplantor, ta så många vi själva vill ha, och sälja resten för en mindre vinst. Vi kommer trots allt behöva alla pengar vi kan få tag i, i början. Jag tror detta hade varit ett enkelt sätt att komma igång med odlingen, och det hade gjort det enklare för mig att bygga min resturangidé, som jag även den vill ta upp i forumet.
Min tanke är att vi hade kunnat börja med att bygga en typ utav sammbyggnad, jag hade gärna tagit ansvaret för utformningen, men jag vill disskutera detta med er först. En byggnad med lite större kök/bar, som utnyttjar vattnet som renas genom växthuset. Jag har funderat en hel del på själva designen, och jag tror att jag har en jävligt vettig idé som jag vill rita och lägga upp för er att se. men med era tankar integrerade redan från början
Min tanke är som sagt en resturanglokal, men vi hade även kunnat bygga in sammköksmöjligheten, för att kunna producera vin, storkok, etc.
Använda denna som festlokal, bygga in några mindre rum, som inte behöver ha bärande väggar alls, med exempelvis dubbelsäng/våningsäng, för att kunna erbjuda en "officiell" sovplats för folk som besöker, osv.
Att tidigt bygga ett större hus, med rum för flera sovande, stort kök, stora lagringsutrymmen, etc, hade ju inte heller varit negativt för den tidiga boendesituationen, Det kommer trots allt ta tid innan vi alla kan ha egna hus, vi kommer få bygga en/några delar i taget. Vissa kommer säkerligen även behöva övernattning i början, ifall man inte är öppen för att ge upp sitt nuvarande jobb direkt från start, innan vi har börjat komma igång med diverse verksamheter.
Ju mer jag har funderat på detta, ju mer har jag tänkt att man skulle kunna integrera detta med en typ utav "statskärna",
På ganska enkla sätt, kan man gräva upp en hel del mark, och sedan lägga tillbaka den.
På så sätt hade vi kunnat bygga ett "grästorg", en rak gräsplan, eller med lite kullar, som ligger på en typ av lätt lutande och fårad cementplan, som ligger på högre höjs, ganska nära växthuset, lite som en "minipark" i centrumet, där vi kan lägga ut eventuella stenar, bänkar etc, ifall vi, som senare comunity, kommer att vilja samlas utomhus på möten, om någon vill spela musik, ha föreställning utav någon form, hålla föredrag, etc.
grästorget skulle även fungera som en vattenuppsamlare, då vatten som flytter genom marken, exempelvis en halvmeter ner, kommer att forslas in i växthuset. på så sätt håller vi en extra hög luftfuktighet i växthuset, detta gör även att vi renar mycket vatten, för de gånger vi kommer vilja göra seriösa storkok för bär, frukt, etc. En större vattencistern hade även varit bra i eventuell vattenkris. Om vi någon gång hade velat fira jul tillsammans, i en större inomhusmiljö, som en "privatklubb" hade det också behövt lite extra vatten.
När jag satt och funderade på detta. (är jag otydlig kan jag försöka förklara tanken närmre senare) Så funderade jag även på hur man hade kunnat integrera vattenflöde mellan olika verksamheter, ötrträdgård, ja, jag vet inte riktigt vad folk har för ideer?
Men jag tror att det hade kunnat vara effektivt att infrastruktursmässigt integrera olika verksamheter och olika odlingstyper som kan integreras.
Jag har tänkt börja skissa på lite egna ideer lite mer detaljerat, för jag tror att det hade vart kul att ha lite idé-ritningar direkt i forumet, både för att förklara ideer för andra verksamheter, och för att få saker lite mer utplanerat. Sådant kommer ju även bli aktuellt för våra markval, hur mycket odlingsmark behöver vi/vill vi ha, etc.

Hjärnstorma gärna hårt, kom med idéer, ingenting är dumt, ingenting är att skjuta för högt, har vi en mer långsiktig plan, kan vi även planera hur vi sakta bygger upp saker.

meffo



ja, men ja! jag tänker mig lite som ett town center. eller en nexus alltså, ett hive. vilket bara bevisar att jag har spelat på tok för mycket realtidsstrategispel.

men seriöst alltså, när vi har skaffat mark och börjar bygga vore det helt klart bäst att börja på det här sättet, alltså att bygga ett stort hus tillsammans först, som samhället kan utgå ifrån. det är extremt fördelaktigt på alla sätt, vi kommer att behöva rätt mycket plats att förvara en del material på, framför allt i början. vi kommer att behöva lära oss att bygga ordentligt och få tillfälle att fundera över en del av dem problem som vi stöter på när vi bygger, vilket vi sedan kan ta med som erfarenheter när vi börjar bygga mer. det kommer att hjälpa oss att få igång massor av små och stora projekt som är bra att starta så tidigt som möjligt. om inte annat kan vi komma att behöva ett stort kök och en gemensam matplats så fort vi har kommit dit ungefär. samlingsplatsen kommer först, sedan kan all annan verksamhet utgå därifrån.

växthus är även det en extremt bra idé, någonting som vi skulle kunna göra extremt mycket med. jag vill gärna ha ett fröeri dessutom, förrutom örtträdgården, potatisåkern, vetefältet och hampaodlingen då, givetvis. ^_^ ah, jag - bonde, mmmm... vilken lycka.

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet