jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

att komma igång

2 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1att komma igång Empty att komma igång 2008-11-16, 23:38

meffo



givetvis har vi alla redan börjat så fort vi fick höra om idén och började spinna vidare på den i våra huvuden, men jag tycker att det verkar som att vi skulle behöva ett startskott för att ingen skall behöva tveka utan att alla skall vara säkra på att vi har börjat med ett projekt och att vi tillsammans kommer att genomföra det.

det här forumet är det första stora viktiga steget. om ni är medlemmar här så tänker i alla fall jag förvänta mig att ni känner för att bygga jordskepp och tänker göra ert bästa för att utföra det i verkligheten. inte nödvändigtvis inom någon specifik tidsram, men ändå. för egen del är det bara så snart som möjligt som gäller.

nästa stora grej blir att sammanställa en utförlig verksamhetsbeskrivning som inkluderar allt vad vi vill ägna oss åt, varför och hur. den kommer aldrig att bli klar, utan vi kommer att vara tvungna att göra ändringar, tillägg, revisioner och olika upplagor i all oändlighet, men det är ändå absolut nödvändigt att vi kan framställa i alla fall en första upplaga, annars har vi ingenting att presentera för kommuner, markägare, eventuella sponsorer eller egentligen vem som helst som vi kommer att behöva jobba med.

märk väl att det här är ett ganska omfattande arbete, bara att skriva och sammanställa, så det vore bra om vi kunde hjälpas åt så mycket som möjligt. jag vet inte hur mycket tid och energi jag kommer att kunna lägga på det här den allra närmsta framtiden, men jag lovar att försöka att skriva ihop något vettigt så snart jag kan. då kommer jag att publicera det här, så får alla ge respons och så ändrar vi och jobbar vidare tills vi har någonting som vi kan presentera.

det är omöjligt att veta, men jag har svårt att tänka mig att vi har någon form av godtagbart välformulerat resultat innan början av nästa år. därför har jag sista december 2008 som spik i kalendern för mig själv. om jag inte har presenterat någonting som liknar ovan nämnda verksamhetsbeskrivning innan dess ger jag er min högaktningsfulla tillåtelse att misshandla mig precis så grovt ni har lust med.

det är i alla fall extremt kul att jobba med någonting där man motiveras av sig själv på det här sättet.

kärlek!

2att komma igång Empty Wunderbar! 2008-11-20, 12:02

Admin


Admin

Det är klart att visionen i slutändan är att vi ska bygga vårat eget samhälle.

Jag tänkte först att vi skulle kika där i Dalarna för att se om det gick att expandera deras ide, men kom fram till att det förmodligen kommer innebära en del kompromisser som man slipper om man har en egen utgångspunkt. Nu har vi ju inte varit där än så svårt att döma ut det helt också. Men det kommer bli intressant att se vilka faktiska problem och lösningar dom stött på så att man kan kringgå/anpassa dom.

Men myndigheter och institutioner behöver mycket riktigt en verksamhetsbeskrivning för att inte avfärda det hela som ett "flumprojekt", så bra meffo.
Ser fram emot ett utkast i en tråd här snart då.

Hittade en modell för verksamhetsbeskrivning av företag på goooogle,
då detta också är ett företag ("en sammanslutning av personer som bedriver ett medvetet arbete för att uppnå ett eller flera mål") kan den ju passa, förutom att vi inte har något vinstsyfte eller kunder att rika in oss på.

Rubriker att gå efter iallafall;

1.1 Inledning
1.2 Företaget
1.3 Syfte
1.4 Metod och förutsättning
1.5 Genomförande
1.6 Vår Bakgrund
1.7 Vår verksamhet och vår marknad
1.8 Hur vi ser framåt
1.9 Våra kunder
1.10 Vår kvalitetsinriktning
1.11 Vår miljöinriktning
1.12 Hur vi arbetar
1.13 Övriga punkter

2. Handlingsplan

http://jordskepp.nu

3att komma igång Empty Sv: att komma igång 2008-11-20, 21:56

meffo



yeah, det är bara att spinna vidare, nyttiga rubriker där, så att jag vet lite var jag skall börja och sluta, tacktack.

forumet blir även det bättre, mer aktivitet, rubriker osv.

kolla om du kan flytta ur de här trådarna ur "vilka rubriker ska skapas till forumet" direkt till off-topic, eller var de nu kan tänkas hamna också.

en annan sak som jag tänkt på jävligt mycket den här veckan är byggnadslösningar, med allra största sannolikhet kommer vi även behöva stora mängder lera, vilket inte är helt självklart att man kan få tag på var som helst. mycket konstruktion i huvudet nu alltså. har även önskat mig lite böcker i julklapp. 280 kronor ligger de på styck på adlibris iaf.

peace.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet