jordskepp.nu
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Köpa mark , var och hur?

4 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Köpa mark , var och hur? Empty Köpa mark , var och hur? 2008-11-10, 16:50

modulation



Förslag till "tråd" I denna tråd kan man diskutera
var det är lämpligt att leta efter landområde och vad man skall tänka på när man söker landområde om det ska vara nära vatten mm, vad för typ av mark som kan vara värd att leta efter skogs mark åker mark plan eller kuperad mark etc..

Även hur går det till att köpa landområde?

2Köpa mark , var och hur? Empty Hälsningar 2008-11-10, 17:37

henrik



I alla forum tycker jag att man bör presentera sig och säga hej till de andra medlemmarna, ett sådant forum där nya medlemmar kan göra sig hörda och bara säga hej tycker jag allt vi borde pinna.

Ett forum om EL.

Detta forum är av samma typ som alternativ.nu va?

3Köpa mark , var och hur? Empty Ang : Presentation.. 2008-11-10, 17:42

modulation



Tycker definitivt att en presentations tråd skulle sitta fint.
För att få lite koll på vem som är vem och vem som vill göra vad.

4Köpa mark , var och hur? Empty Jaruu henrik 2008-11-10, 17:57

Admin


Admin

Nu finns det en sådan tråd iaf, meningen var lite att vi tillsammans skulle komma fram till vilka kategorier som behövs så att jag inte begränsar era idéer o tankar. Men vi har inget samröre med alternativ.nu, dom har ju simplemachines forum bas, vilket säkert är bättre efter som den är open-source men då måste man ha egen webhosting, vilket ja inte har. Detta var den mest minimalistiska kompromissen.

Men fortsätt, lista kategorier.
Theo har ju inlett bra med det mest essentiella här; MARK.

http://jordskepp.nu

5Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-10, 18:15

henrik



ah, k, du vet att jag inte har stenkoll på någonting egentligen. =)

Vi borde förmodligen ha ett eget forum för tekniska frågor/lösningar. Var man får tag på material, vad man egentligen behöver kunna och vilka resurser VI faktist redan har, det kanske blir fler forum, men sådant är klart värt att lista i vilket fall.

6Köpa mark , var och hur? Empty Ang "trådar" 2008-11-10, 18:57

modulation



En tråd där man kan disuktera vart och hur man kan införskaffa sig material är ju ett måste i framtiden så att vi tillsammans kan spåna idér kring konstruktions möjligheter och inköp utav produkter så som El, mm.. som rör Earthship´s projekt. Men som Gurriee skrev " Mark!! " Är en viktig tråd! Men jag tycker inte man ska ha allt för många trådar bara för att ha trådar.. Utan de är isf bättre att ha ett fåtal vettiga trådar =)

modulation



Vi disktuerade tidigare idag hur mycket mark som krävs för att man ska få "bygglov" / Byggtillstånd utav rätta mig om jag har fel " Kommunen " Om de nu avgör sådana beslut. Jag antog att för att bygga ett hus på 100kvm så behövdes bara 100kvm.. Men jag fick höra att man måste ha mycket mer mark än så. Skulle vara intressant att få lite mer kött på benen så att säga på vad som krävs. Någon som vet mer ?

8Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-10, 20:42

henrik



Det verkar som om det varierar väldigt mycket beroende på var i landet och vilken kommun man tillhör. Jag är personligen villig att flytta på mig ordentligt, vart som helst på jorden där det är lätt att dra igång planer, men jag håller mig ändå helst i Sverige. =)

Det vi egentligen borde göra är nog att skriva ett vettigt brev med frågor och skicka till ett antal olika kommuner för att se hur det går till direkt. Det finns ju även regler angående avlopp och tillochmed estetiska regler angående färger på hus, om man kommer för nära civilisationen. Så skogsmark någorlunda avskilt är viktigt tycker jag, varierad terräng, åkermark är väldigt viktigt, att det finns eller att man kan skapa, vatten hade vart jävligt bra med, samt att marken tillåter jordvärme/geotermiskt minikraftverk ifall man vill ha det, jag har inte riktigt fattat hur sådant funkar ännu, jag är inte så duktigt på teknik/elektronik, men detkanske någon annan är?

9Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-12, 11:06

Admin


Admin

Håller med dig ja, Sverige är ju smidigare på många sätt eftersom man har "medborgarskap" här. Åkermark är ju dyrare ju längre söder ut man kommer i Sverige beroende på att det är effektivare att odla i de klimaten, och skogsmark verkar vara en handelsvara som aktier för många p.g.a att den ökar i värde beroende på kubikvolymen. Men det här med estetiska regler och sånt tror jag inte gäller om man har tillräckligt stort område. Men vi får jobba på det här brevet, så slipper man undra ja.

http://jordskepp.nu

10Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-12, 19:27

henrik



Har någon föresten kolla på själva köpandet? Det känns ju läskigt ifall någon måste vara ägare, kan man köpa som en förening eller dylikt idag? Det kommer ju trots allt handla om en del pengar.

11Köpa mark , var och hur? Empty Ang Köp 2008-11-12, 19:59

modulation



Antar att någon måste "äga" marken.. Men det borde ju inte vara några problem oavsätt hur man löser det eftersom att de personer som i slutändan kommer att vara med och bygga samt bo i Earthship byn huset området eller vart man nu landar antagligen är villiga dela på kostnaderna och eftersom förhoppningsvis alla har samma inställning till "ägande" - jag personligen tycker att man ska äga tillsammans jag gillar inte ordet äga och om alla har den inställningen så spelar det ju ingen roll vems namn som står på pappret.

12Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-13, 00:39

henrik



sant.
Jag hade dock gärna sett ifall man kan äga gemensamt, även på papper, om det går att äga gemensamt, (som en bostadsrättsförening?) så kan man även spara gemensamt inför detta, för det kommer ju behövas pengar att köpa för. det är ju lite tidigt att gå in på sådant men det hade vart skönt att ha en lite mer utarbetad planbeskrivning ganska snart/direkt. så att andra som kommer in i projektet under tidens gång även dem är medvetna om vad som kommer hända/vad som händer och hur detta går till. Det är ju lite skillnad på att kunna säga

"vi planerar att dra ihop X antal hundra tusen för att ge till gustav/henrik/theo/arvid/erik så att denna kan köpa mark. sedan hoppas vi att allt löser sig" och att säga "projekt: jordskepp som förening planerar köpa mark för pengar som samlas ihop, och sedan stata ett samproducerande kollektiv som är öppet för nya medlemmar."

13Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-15, 22:24

meffo



jag tänkte sätta mig och börja skriva ihop en preliminär verksamhetsbeskrivning för projektet, så att vi i alla fall får lite ben att kötta på. det kommer att vara nödvändigt av flera olika anledningar i flera olika sammanhang, men framför allt om man vill ha någon form av bidrag är det viktigt att ha en tydlig beskrivning av vad vi vill göra, hur och varför.

men just när det gäller mark verkar det vara en väldigt bra idé att köpa upp en gård där husen är rejält skadade eller i dåligt skick, för då får man ofta de omkringliggande ägorna betydligt mycket billigare också. kolla efter mögelskadade bondgårdar, liksom.

14Köpa mark , var och hur? Empty Sv: Köpa mark , var och hur? 2008-11-16, 19:14

henrik



PÅ så sätt löser man ju en hel del problem med tillstånd osv. Då är det redan ok att bygga där, man får massor med material, och det är ett jävla plus att ha några tak runtomkring att stacka däck, halm, lera, cement osv under ur sikt från väta liksom.
såg nyligen en gård till snabb försäljning på blocket för 50 000, som var värderad till en bra bit över 100, men mögelskadad. skall man renovera det redan stående huset har man ju tagit på sig ganska många 100tusen i renoveringskostnader, då var även 3 hektar mark med i paketet, och även om det inte är tokmycket, så är det en start. sådana saker kommer upp hela tiden, speciellt med gamla hus som har en hel del häftigt material som går att återanvända, bjälkar, tegel etc.

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet